Om oss

Autismehjelpen tilbyr veiledning og opplæring for barn med autisme.

Autismehjelpen består av dedikerte veiledere, alle med erfaring innen tidlig og intensiv innsats.

Selv om barn med autisme har unike behov, kan de lære mye i tilpassede omgivelser. Det er avgjørende å skape et læringsmiljø som tar hensyn til deres spesifikke utfordringer og styrker. Vi står klare til å hjelpe deg med å skape et slikt miljø, både hjemme og i barnehagen/skolen.


Innsatsen hjemme bør samkjøres med den i barnehagen/skolen, slik at den blir intensiv. Vi hjelper til med å koordinere all innsatsen rundt barnet.

Teamet

Gunnar Gløersen Frederiksen

Daglig leder og veileder

Med en mastergrad i psykologi fra UiT i 1995, har Gunnar 30 års erfaring i arbeidet med barn på autismespekteret. Gjennom deltagelse i Tidlig Intervensjons-Prosjektet i Oslo (TIPO) gjennom 90-tallet, spesialiserte han seg på tidlig og intensiv innsats.

Han ble ansatt i en spesialpsykologstilling i Oslo kommune i 1996, hvor han blant annet var aktiv i etableringen av Senter for Tidlig Intervensjon (STI) i år 2000.

Siden 2001 har han drevet privat praksis, og har hjulpet et stort antall barn og familier i inn - og utlandet. Han var med på å introdusere EIBI i København tidlig på 2000-tallet, og har siden samarbeidet med en rekke kommuner og fagmiljøer i Danmark.

Han har vært veileder og sensor ved UiO og Oslo Met, med ansvaret for flere studentgrupper i praksis.

Sammen med et erfarent og profesjonelt team, ønsker han å videreføre dette arbeidet og bidra til å skape gode resultater.

Jørn Isaksen

Faglig leder og veileder

Med en doktorgrad i epidemiologi, utredning og behandling av autismespekterforstyrrelser og mer enn 30 års erfaring i arbeidet med barn med autismespekterforstyrrelser, har Jørn bidratt til lovende resultater gjennom atferdsorientert trening.

I tillegg til å ha veiledet et stort antall behandlingsgrupper nasjonalt og internasjonalt over mange år, har han også veiledet og vurdert et stort antall studenter og fagpersoner innen feltet gjennom mer enn 30 år.

Hans engasjement i tillegg til å hjelpe barn og familier direkte, er å bre ut kunnskap om virkningsfulle metoder i arbeidet med barn og unge med ulike atferdsutfordringer.

Sara Habibollahzadeh

Koordinator og veileder

Sara har en bachelorgrad i barnevernspedagogikk og utdannet seg videre til å bli barnehagelærer, samt tatt en tilleggsutdanning i utviklingsledelse.

Utover sitt arbeid som miljøterapeut på spesialavdeling med ulike diagnoser, har hun erfaring som pedagogisk leder i barnehage. Her var hun ansvarlig for å skape et inkluderende og stimulerende læringsmiljø. I tillegg har Sara jobbet som støttepedagog for barn med autisme i barnehage, hvor hun jobbet etter prinsippene for EIBI.

Videre har Sara jobbet på et barnehjem i Tanzania hvor hun hadde hovedansvaret for tilpasset opplæring for barn med ulike diagnoser.

Thekla Berntsen

Veileder

Thekla har to mastergrader i spesialpedagogikk og atferdsvitenskap. Hun begynte sitt spesialpedagogiske arbeid med barn i barnehagen i 2011, og har siden den gang opparbeidet seg spisskompetanse innen autismespekterforstyrrelser og anvendt atferdsanalyse.

Med utdanning både innenfor spesialpedagogikk og atferdsvitenskap er hun opptatt av å skape et inkluderende og støttende miljø for alle barn. Hun har jobbet direkte med barn i alle aldre, fra barnehage til videregående, og veiledet fagpersoner og foresatte, organisert workshops, og holdt foredrag for ansatte i skolesektoren.

Jennifer Aston

Veileder

Jennifer har en bachelorgrad fra 2010 i Childhood studies, ved Manchester Metropolitan University (MMU). Hun har jobbet med en rekke barn og unge med autismespekterforstyrrelse siden 2011. Gjennom dette arbeidet har hun hovedsakelig brukt Anvendt Atferdsanalyse (ABA) som arbeidsmetode.

Hun har tatt flere kurs innen ASF og har god erfaring innen kartlegging, veiledning og direkte miljøarbeid. Hun har holdt en rekke workshops om prinsippene i den anvendte atferdsanalysen.

I dag jobber hun som miljøterapeut, og koordinerer i tillegg et spennende hjemmeskole-prosjekt som vi er involvert i.