Hvordan vi jobber

Vår tilnærming er helhetlig og tilpasset hvert enkelt barn. I veiledningen benytter vi prinsipper hovedsakelig fra EIBI (Early Intensive Behavioral Intervention) og NDBI (Naturalistic Developmental Behavioral Intervention) for å møte barnets spesifikke behov. Vi tilpasser innsatsen ut ifra barnets alder, behov, interesser og unike egenskaper.

For at innsatsen skal kunne optimaliseres, må den være intensiv. Det er helt essensielt at foreldrene blir en del av løsningen, i tillegg til innsatsen barnehagen/skolen står for. Vi kommer derfor hjem til familien for å gi konkret og målrettet veiledning i alle mulige hverdagssituasjoner.

1
Innledende møte

  • Kartlegging av barnets behov, utfordringer, kompetanser og interesser
  • Definere konkrete mål sammen med foreldre og eventuelle andre involverte
  • Avklare gjensidige forventninger.

2
Individuell plan

  • Utarbeidelse av en spesifikk opplæringsplan
  • Gjennomføring av regelmessige veiledningsøkter

3
Evaluering
og justering

  • Løpende evaluering av barnets fremgang
  • Regelmessige teammøter med alle involverte
  • Justering av mål og metoder etter behov

4
Overgang til selvstendighet

  • Søkelyset rettes mot å utvikle barnets ferdigheter til et nivå hvor de kan delta i det daglige med minimal støtte, og i sosiale aktiviteter med familien
  • Veiledning til foreldre for å opprettholde barnets progresjon over tid

Det finnes sterke argumenter for optimisme når det gjelder mulighetene til små barn med autisme.